Den där hetsen, perfekta kroppen.
Vad är en perfekt kropp? Överallt på tv, banners och på olika sociala media så dyker det upp bantningsreklam.
Alla dessa unga människor som påverkas negativ av denna uppsjö med piller, smoothies och andra häxdrycker för att inte väga något. 
Vart tog det hälsosamma idealet vägen?
Ska man inte kunna få ha en mätt mage utan att bli klassad som tjock? 
När jag lämnar sonen på skolan så hör man ofta hur framförallt tjejer pratar om hur mycket dom ska banta för att sedan klämma på den där växande kroppen. 
Har hört en kille som säger samma sak och det är fruktansvärt för en frisk kropp borde vara viktigare än magrutor och liten midja. 
Sen avskyr jag bmi för att väga in ett barn enligt detta är katastrofalt för det är missvisande i många fall även hos vuxna. 
Jag har aldrig klankat ner på min kropp utan tackat den istället! 
Jag har bara denna kroppen och vi ska njuta av sommaren inte hetsa den. 
Jag har haft en stressutlöst ätstörning och då handlade det mest om andra människors hets och att inte ta någon plats. 
Jag fick hjälp och mår så bra med min extra vikt. 
Mina barn har aldrig sett eller hört mig nervärdera min kropp och dom har därigenom en bra inställning till sina kroppar. 
Vi pratar ofta om att alla har olika kroppar och hur viktigt det är att ta hand om den på rätt sätt.
Övervikt kan finnas av många olika anledningar, det behöver inte vara en dålig mathållning utan mediciner, ödem, inflammationer mm. 
Undervikt kan handla om stress och intolerans och det är viktigt att inte skuldbelägga för den individen som känner sig utanför har fullt upp med att redan skuldbelägga sig själv. 

Jag är glad över att ha en sund inställning till min kropp men det tråkiga är att när stressen tar vid så dalar min kroppen gärna. 

Ett barn ska aldrig banta, ett barn ska stå stilla viktmässigt och man ska aldrig säga att en växande individ är tjock. 
Antingen så ger den upp och tröstäter/hetsäta om det är ett problem eller så svälter den sig på olika sätt. 

Så ni dietister borde veta bättre när det kommer till barn och hur ni banar väg för en eventuell ätstörning med en sådan kommentar. 

Njut av sommaren tillsammans med din kropp! 

Anonym

Hoppas du inte m detta inlägg vill säga att en dietist klankar ner på nån av dina ungars vikt!!!
M's ena läkare sa ju inför henne att hennes då ( i höstas) enorma trötthet o dåliga mående kunde bero på hennes övervikt! Att hon borde fått hjälp av immuglobinerna redan om de berodde på immunbrist. Men se på fan! Hennes kropp behövde bara längre tid på sig att komma igen med hjälp av immuglobinerna! Det var inte alls övervikten som spökade!! Däremot fick vi en jätte ledsen tös efter de orden av en läkare! O så fick vi ha många o djupa samtal om vikten av att verkligen äta mat men att man kan tänka på mängder, dvs sluta när man e mätt, inte äta bara för de e gott o att krafs är ok att minska på.
Stor kram till dig min fina vän !

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress